Här kan du hitta svar på de flesta frågor ni kan tänkas ha när du planerar ett bröllop eller event hos oss. Vi har också lagt upp ett gäng dokument som ni kan ladda ner såsom rumslista och sittningsplaneringar.
Det som finns i de byggnader ni valt att hyra står er fritt att använda och ingår i hyran. Alltifrån glas och porslin, bestick, kastruller och övriga husgeråd till stolar, bord och klotgrillar
Utöver det ingår sängkläder och handdukar till alla gäster, toalettpapper/handdukspapper, tvål på toaletterna samt viss städning efter avresa (för mer detaljer om vad städningen innebär se bokningsvillkoren).
Nedan är sådant som inte ingår i hyran men som kan bokas att hyra/köpa/boka via oss.
Pris: 6 000 kr (för båda)
När man hyr hela anläggningen ingår vår bastu som är enkel att slå på. Badtunnorna är dock ett tillägg. Vi förbereder och fyller samt tömmer och rengör – ni njuter. Badtunnorna rymmer ca 6 personer i varje. Ved ingår i priset.
Det är möjligt att hyra både vita linneservetter och dukar av oss. Vi har vita samt grå/plommonfärgade (se bild) dukar.
Mått på dukarna är 130 x 180 cm.
Vi erbjuder detta i paketform. Då får ni hyra tillräckligt många dukar/servetter så att det räcker till ert evenemang.
Dukpaket: 2 500 kr
Servettpaket: 2 000 kr
Duk- & Servettpaket: 4 000 kr
Pris: 50 kr/st
Vedsäck 40 liter: 150 kr/st
Om ni avser att använda eldkorgar eller vår ”Glazepit” i stallet behöver ni ta med ved till detta, men kan köpas av oss enligt ovan pris. (Ej till vedeldade badtunnor då det ingår i priset för det)
Pris: 300 kr/säng (för de sängar som inte ingår, läs mer nedan)
Utöver de som finns utplacerade i våra rum har vi ytterligare ett antal extrasängar att tillgå. I priset ingår att de är framställda och bäddade i önskat rum (vilka rum som har möjlighet till att placera dessa sängar kan ni se i vår rumslista)
Extrasängar som tillkommer senare än sex veckor innan ankomst debiteras med 500 kr/st.
Observera att tiderna nedan är generella och att det är de tider som vi kommit överens om och som står i er bokningsbekräftelse som gäller.
Stallet:
Herrgården:
Flyglar:
OBS- Notera att alla sovrum i flyglarna har utcheckning kl 11:00 medan Herrgården har utcheckning kl 13:00.
Tänk på att meddela oss i förväg om ni planerar att komma senare än incheckningstiden och/eller att avresa tidigare än utcheckningstiden, då vår in-/utcheckningspersonal planerar utefter dessa tider.
Vi får ofta frågan om man har möjlighet att komma dagen innan för att förbereda inför sitt evenemang. Eftersom att vi hyr ut per dygn innebär det i så fall ytterligare en dygnshyra.
Fem av gästrummen har delat badrum, där två respektive tre delar på badrum. Det finns två rum i Kantzows flygel där man behöver gå igenom ett gästrum för att komma till det andra rummet men det fungerar utmärkt att ställa upp dörrarna däremellan. I det inre rummet finner man det delade badrummet. I Khyléns flygel (som också har ett eget kök) finns tre fina dubbelrum som delar på ett väldigt stort badrum. I flygeln finns det också ytterligare en toalett. Utöver detta har övriga rum eget badrum.
Det finns hårfön, galgar och tvål.
Det finns inte: schampo & balsam, strykjärn & strykbräda eller kylskåp. Strykjärn & strykbräda finns dock inne i det stora grå skåpet i herrgården.
Japp!
Ja, rum 3 (se rumslistan som ni kan ladda ner ovan)
Dessvärre är vår herrgård och byggnader inte tillgänglighetsanpassade. Till viss del är Stallet bra anpassat med enbart en stor yta och breda dörrar. Vi bedömer att vårt gästrum nummer 20 är det bäst lämpade för en rullstolsburen person (dock ej tillgänglighetsanpassat).
Ja i särskilda rum. Se rumslistan. Obs! Viktigt att meddela oss.
Ja det finns 4 stycken. Detta meddelas till oss och noteras i rumslistan. Av erfarenhet märker vi dock att barnsängar ofta står oanvända 🙂
Ja, dessa är vanliga val för andra brudpar.
Nadden Hotell
Ca 3 min med bil, 20 min gångväg
reception@nadden.se / 0220-13370
Skultuna Hotell
Ca 20 min bort
https://www.skultunahotell.se/sv
Färna Herrgård & SPA
Skinnskatteberg, ca 20 min bort
https://www.farnaherrgard.se/
Steam Hotel
Västerås, ca 25 min bort
https://www.steamhotel.se/
Vill man hålla vigseln utomhus är våra gräsmattor väldigt trevliga för detta. På höger sida om herrgården finns vår äppelträdgård som en möjlig plats. De flesta som vigt sig utomhus hos oss har valt gräsmattan ner mot vattnet mellan två björkar.
Ett annat populärt alternativ är den gamla smedjan som ligger precis bakom herrgården. Den tillhör Surahammars kommun och bokas via dem, kontakta Emilie Rundberg på kommunen för att boka emilie.rundberg@surahammar.se 0220-390 82.
Vi har bänkar för upp till 80 personer, detta bokar ni i samband med bokning av samtliga valfria tillägg.
Utöver dessa vigselplatser går det naturligtvis även att hålla vigseln i Stallet, på stenterrassen utanför Stallet eller terrassen vid herrgården.
Vill man viga sig i kyrka rekommenderar vi Ramnäs Kyrka eller Skultuna Kyrka.
I Stallet finns en komplett ljudanläggning användbar för stora event/fester (se nedan separat tekniklista för Stallets teknik).
Om det är så att ni hyr in band/DJ som har eget ljudsystem och mixerbord vill vi att de kopplar in detta via våra högtalare för att säkerställa att ljudnivån inte överstiger rekommenderade nivåer och orsakar problem för våra grannar (se även våra bokningsvillkor gällande detta).
4 st Högtalare på scenen, en i varje hörn för banden
2 st Högtalare i taket för ljudet
4 st Baslådor under scenen
2 st Mick-stativ
1 st Notställ
1 st HDMI sladd kopplad till projektorn.
1 st Ljusmixerbord i fönstret
1 st Modem
1 st Padda (mixer Bordet)
1 st Ring med svarta adapter för datorer
1 st Låda med batterier
1 st Headset
1 st Trådlös mick
1 st Pekare
1 st Fjärrkontroll till projektorn
I ”teknikförrådet” finns portabla högtalare att låna.
I Herrgården finns ett Sonos-system som gör det möjligt att spela upp mingelmusik i olika rum. Systemet styrs via en app i mobilen – enkel åtkomst ges via en QR-kod på plats.
Om ni planerar att ha DJ eller livemusik under festen i Herrgården rekommenderar vi att ni hyr in extra teknik för bästa upplevelse. Genom vårt samarbete med Musikevent får ni 20 % rabatt på teknikuthyrning.
Ni kan kontakta Musikevent för tips, de har flera band, DJ:s och trubadurer i sin ”artistbank” (läs mer här). Niklas Hoxell 0736–99 46 03 / 0221–170 50 niklas@musikevent.se
Portabel projektor och duk finns ej
Fast projektor finns i konferensrummen och herrgårdsmatsalen (dock ingen duk i matsalen men går att använda väggen mittemot)
Det finns ingen skrivare (så de som ev ska hålla tal bör skriva ut detta innan, värt att meddela toastmastrar)
Ja, vi har tre laddstolpar, 1 vanlig och 2 för Tesla. Säg gärna till innan att ni tänkt använda dem.
En del i tjusningen med att hyra och vara på egen hand är ju flexibiliteten när det kommer till maten – välj precis det ni själva önskar; hyr in en egen kock, laga mat själva eller beställ catering, med eller utan serveringspersonal. Om ni är sugna på catering så rekommenderar vi ”The Nutmeg house”, ”Aros Catering” eller ”Solskinet”
The Nutmeg House skapar fantastiskt kulinariska upplevelser utöver det vanliga. Christoffer har drivit catering och en hemmarestaurang sedan 2015, och har öppnat sin egen krog ”Magpie” i Västerås. Ett perfekt alternativ för den som älskar mat och uppskattar kreativiteten i att hitta smaker som lyfter och utmanar. Kontakta Christoffer på christoffer@nutmeghouse.se.
Aros Catering levererar klassiska, vällagade menyer på noga utvalda råvaror som tillagas med omsorg och eftertanke. Efter 30 år i branschen klarar de det mesta och har även möjlighet att erbjuda ”Foodtrucks” samt grillvagn. Kontakta boka@aroscatering.se.
Solskinet skapar smakupplevelser för alla tillfällen. De älskar god mat & dryck och erbjuder catering och provningar till små som stora sällskap. I deras mat hittar du ofta smaker från Västmanland. Många ingredienser hämtar de från producenter i sin närhet, örter och blommor odlar de själva. Choklad är en stor favorit, av den tillverkar de tryfflar, praliner, tårtor och dekorationer och den finns ofta med i deras mat. Magnus undervisar dessutom i choklad på Restaurangskolan i Eskilstuna och Lotta har en bakgrund som florist. Kontakta Lotta Ekström 0706-306701 lotta@solskinet.se
I hyran ingår inte personal på plats, endast för ankomst/incheckning samt avresa/utcheckning (om något akut skulle ske finns personal tillgänglig på ett journummer). Utöver det har vi inte möjlighet att möblera rum, flytta bänkar eller andra personalkrävande arbetsuppgifter. Om ni är i behov av sådan hjälp så rekommenderar vi varmt att ni kontaktar Anna-Karin Sjödahl på PAKMS som erbjuder dessa tjänster.
Ibland vill man inte göra något själv och ibland vill man bara göra lite. Oavsett omfattning så kan Anna-Karin och hennes gäng hjälpa er med de extra händer som behövs. Alltifrån lite extra hjälp med disken till helhetsansvar för ett helt evenemang,
AK@pakmsab.com Anna-Karin Sjödahl 0702-77 07 08.
Bord
Runda bord:
15st vita, runda bord (rymmer 4 pers), 115 cm i diameter.
Större runda bord (rymmer 8 – 12 pers.) finns att hyra via Pakms AB.
Stolar
150 st svarta stolar med skinnliknande sittdyna
Utemöbler
20 svarta runda bord (100 cm i diameter), 78 svarta stolar. Dessa står fördelade vid bastun och terrassen.
Scenen
7 m bred och 4 m djup. Scenen går inte att flytta på.
Vajrarna som går från långsida till långsida
3,20 m från golvet upp till vajer, 12 m långa – ca 6 m mellan varje vajer
6 st vajrar med flyttbara draperier
Ljuslyktor
Svart/glas runda ca 56 stycken
Terrassen
Kortsida: 16,5 meter
Långsida: 20,5 meter
Längsta djup på trappen: 1,35 m
Ljuslyktor & vaser
Vi har ett mindre antal ljusstakar, vaser och en tårtställning som ni gärna får låna. Tänk på att utbudet kan variera något – saker kan försvinna eller gå sönder, och vi inventerar inte mellan varje event.
Allt som lånas ska lämnas tillbaka på sin ursprungliga plats innan avresa.
Vill ni vara säkra på att ha det ni behöver, rekommenderar vi att ni tar med egna ljusstakar, vaser, tårtställning eller andra dekorationer. Glöm inte att ta med ljus/värmeljus om ni tänkt använda det – och kom ihåg att släcka dem innan ni lämnar lokalen.
För ytterligare dekorationer som ljusslingor, stolsöverdrag m.m. hänvisar vi gärna till pakmsab (ak@pakmsab.com), som hyr ut bröllopsmaterial.
Ja, det finns totalt fem barnstolar.
(Att ladda ner)
(Att ladda ner)
(Att ladda ner)
Bokningar gjorda from 2024-11-21
Bokningsvillkor + övriga villkor Schenströmska Herrgården from 2024-11-21.pdf
Bokningar gjorda innan 2024-11-21
Bokningsvillkor och övriga villkor Schenströmska Herrgården 20243.pdf
Bokningsvillkor och övriga villkor Schenströmska Herrgården 2024.pdf
Bokningsvillkor och övriga villkor Schenströmska Herrgården 2025.pdf