Inför er vistelse hos oss

Snart är det dags för er att fira storslaget hos oss på Schenströmska – härligt! Här följer lite viktig info inför er vistelse.

På denna sida

Regler på plats

Efter några år med att hyra ut vår fina herrgård har vi (den hårda vägen) lärt oss att vi behöver vara extra tydliga med vissa av de villkor (dvs vilka regler) som vi har när man hyr av oss. Inte superkul att behöva läsa en massa förbud och pekpinnar men för att maximera alla våra gästers upplevelse av vår fina plats är detta en viktig del.

Allt finns i bokningsvillkoren som ni godkände i och med att ni bekräftade er bokning. Repetition är kunskapens moder brukar man ju säga och därför ber vi er att läsa detta igen samt nedan extra viktiga punkter. Notera att om ni bryter mot dessa finns risk att ni får betala extra kostnader.

Festdetaljer

Det är inte tillåtet att använda någon av nedan festdetaljer:

• Konfetti, ris, pärlsocker eller motsvarande (inklusive självupplösande konfetti)
• Rökmaskin och tomtebloss (eller motsvarande)
• Fyrverkerier (eller motsvarande)
• Heliumballonger i Stallet

Brandlarm

• Får inte kopplas ur
• Är alltid skarpt, dvs går alltid till SOS Alarm = brandkåren kommer.

Ljud & Musik

• Ni får inte spelar musik i Stallet efter kl 02:00 under helger eller efter kl 23:00 på vardagar
• Samtliga dörrar & fönster ska alltid vara stängda.
• Ni får inte koppla in egen musikutrustning
• Vår inbyggda limiter måste alltid lysa grönt

Checklistan

• Vid utcheckningstiden måste samtliga delar i checklistan vara uppfyllda.

Incheckning & Utcheckning

• Ni själva, samtliga av era gäster och era tillhörigheter måste ha åkt eller vara redo att åka vid tiden för utcheckning.
• Väldigt viktigt att ni håller och respekterar tiderna.

Bastu & Bad

• Allt bad sker på egen risk.
• Alkoholpåverkade personer får inte bada i kanalen.
• Inga glasflaskor vid bastun.

Möbler

• Inomhusmöbler får ej användas utomhus

Ankomst/Incheckning

Vid er ankomst kommer personal att ta emot er på plats och visa var saker finns och hur de fungerar samt överlämnar nyckelkort till de gäster som inte önskar använda appen för åtkomst till sina rum. Har ni önskemål om att använda särskilda saker (så som grillar eller utomhusmöbler) under er vistelse så kommer vi att visa er och ni har sedan möjlighet att flytta dem dit ni önskar. Detta noterar ni när ni skickar in era önskade tillval (se längre ner)

Tidigare ankomst

Vi får ofta frågan om man har möjlighet att komma dagen innan för att förbereda inför sitt evenemang. Önskar man ankomma en dag innan är det en fråga om ytterligare en dygnshyra.

Rumsfördelning & Nycklar

Nyhet! Vi har numera ett nytt nyckelsystem. Det gör att vi enkelt kan koppla mailadresser och namn till gästrummen och så bjuds era gäster in till att ladda ner en app som de i sin tur kan få åtkomst till sina rum med. 
För att vi ska kunna koppla rätt nycklar till era gäster och säkerställa en smidig incheckning, behöver vi att ni fyller i rumslistan senast åtta veckor innan ankomst.

I rumslistan framgår det:
✔️ Vilka rum som har extrasängar som ingår i priset
✔️ Vilka rum där extrasäng tillkommer till en kostnad av 300 kr/st
✔️ 
Gästernas namn och mailadresser för att koppla deras nycklar till rätt rum (numera via en app!)
✔️ Information om sängtyper och rumsplacering 

Notera att vi har uppdaterat vår gästrumslista sen i mars 2025.

Personal – ”hjälp med saker”

I hyran ingår personal för incheckningsgenomgången och avresekontrollen samt om något akut skulle ske, då finns vi tillgängliga på ett journummer. Utöver det har vi inte möjlighet att möblera rum, servera eller utföra andra personalkrävande arbetsuppgifter. Om ni är i behov av sådan hjälp så rekommenderar vi att ni kontaktar Anna-Karin Sjödahl på PAKMS som erbjuder dessa tjänster. Läs gärna mer om våra rekommenderade partners:

Möbler/Inventarier

Det står er fritt att nyttja de möbler och inventarier som finns i de byggnader ni hyr. Tänk på att vi inte tillåter några inomhusmöbler utomhus och att allt behöver komma tillbaka till sina ursprungliga platser innan avresekontrollen.

Avresa/Utcheckning – Avresekontroll

Avresa sker senast vid den tidpunkt som står i er bokningsbekräftelse, vid denna tidpunkt behöver ni vara klara för avresa. Det är därför viktigt att ni har bockat av samtliga punkter i checklistan (ställt tillbaka möbler, slängt sopor, diskat och ställt tillbaka all disk etc). Planera in för detta när ni gör schemat för ert evenemang.

Kvarglömda saker – 500 kr

Glöm inte att ta en extra koll innan ni avreser. Kvarglömda saker sparas hos oss i två månader. Eftersom vi hyr in vår personal för ankomst/avresa/städ och debiteras per timme behöver vi debitera 500 kr för att posta kvarglömda saker till er. Ni är såklart välkomna att hämta dem hos oss.

Bra saker att ta med

  • Dukar och servetter (om ni inte vill boka via oss)
  • Plastglas, plastflaskor och- eller aluminiumburkar (om ni bokat bastun och/eller badtunnor då inga glas tillåts där)
  • Värmeljus och-eller höga ljus (glöm inte att släcka efter er! )
  • Kol om ni vill använda våra klotgrillar
  • Ved om ni vill använda ”Glazepit” el eldkorgar (om ni inte vill boka via oss)

Önskar ni komma på återbesök?

Vi har en fullspäckad vår och sommar framför oss (helt underbart! ❤️), och många vill besöka Schenströmska en sista gång innan den stora dagen. För att ge alla en så bra upplevelse som möjligt erbjuder vi återbesök vid utvalda tillfällen. Nedan hittar du de datum och tider som är tillgängliga med hänsyn till andra bokningar. Vi har inte möjlighet att boka in återbesök på några andra datum innan sommaren. Nya datum kommer att sättas efter sommaren.

🔸 Söndag 13 april kl. 15:00 – 17:00
🔸 Måndag 21 april kl. 15:00 – 17:00
🔸 Söndag 27 april kl. 15:00 – 17:00
🔸 Tisdag 6 maj kl. kl 10:00 – 12:00
🔸 Tisdag 13 maj kl 13:00 – 15:00

Maila till info@schenstromska.se för att boka er tid.

Observera:

  • På förekommen anledning ber vi er vänligen om att inte ligga i sängarna eller möblera om då det kan vara förberett inför kommande gäster 😊
  • Besöken är begränsade till max två (2) timmar/tillfälle.
  • Max fyra personer per sällskap/bokning.

Boka tillägg & skicka oss rumslistan – åtta veckor innan

  • Senast åtta veckor innan er ankomst önskar vi att ni bokar och betalar för era önskade tillägg, skickar oss rumslistan samt meddelar oss andra eventuella detaljer.
  • Tillägg som bokas senare än sex veckor innan er ankomst kan inte garanteras.
  • Notera att extrasängar som bokas senare än fyra veckor innan ankomst debiteras med 500 kr/extrasäng.
  • Om ni ökar antalet badrockar eller vedsäckar under er vistelse faktureras detta i efterskott.
  • Vi har inte möjlighet att återbetala för sådant som inte nyttjas under er vistelse.

Andra frågor om planeringen?

Ni hittar all övrig information som ni kan behöva för att planera ert event under vår FAQ.